2019. szeptember 15., vasárnap, Enikõ, Melitta napja van.
Email:  Jelszó: 

Választás2014

Völner Pál : ez a projekt több, mint egy teherkomp

hídlap — 2014.03.28. 11:24

Helyszíni bejárással kiegészített workshopot tartottak március 28-án Esztergomban a Duna két oldalán lévő város közötti teherkomp projektjéről. A komp kikötője a tervek szerint a Bottyán-tó illetve a dunai szénrakodó magasságában lesz. Az országúthoz való kapcsolódásról reggeli időpontban tájékoztatták a sajtót a tónál (erről már közreadtuk rövid tudósításunkat), a projektről az érintett két település, Párkány és Esztergom civil szervezeteinek képviselői, gazdasági és közéleti vezetői számára délelőtt volt tanácskozás.

A Magyarország – Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007 – 2013 és az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával megtartott workshopon számos adat hangzott el a majdan megépülő teherkomppal kapcsolatban. Így például ismertté vált, hogy az Esztergom – Párkány kapcsolódásaként, a 11. számú főút és a szlovákiai 63. számú főút közötti teherkomp pályázat mintegy 4,7 millió euró vissza nem térítendő támogatásban részesül. A magyar oldalon a projekt közel 2,5 millió euró uniós és 440 ezer euró magyar állami támogatást kap. A szlovák fél beruházását közel 100 ezer eurós önerő mellett 1,5 millió euro uniós és 266 ezer euró szlovák állami támogatás biztosítja.

Az Esztergom – Párkány között megépítendő teherkomp workshopján résztvett Völner Pál államtitkár, Iván Zoltán projektmenedzser, Ludovit Klestinec a Kolping család képviseletében,  Farkas Iván, az MKP alnöke, Wettstein Anikó, a teherkomp kivitelezését végző Főmterv Zrt. generál tervezője is.

A rendezvény két kiemelt közül első volt Völner Pál, aki összefoglalójában a teherkomp előzményeiként elmondta, hogy a kezdetektől fogva komoly szakmai támogatottságot élvező elképzelésnek mára biztosított lett a pénzügyi háttere.  Ugyanakkor az előzményhez tartozik, hogy problémát jelentett a magyarországi partner, Esztergom 2010 utáni helyzete, amikor az akkori városvezető adósságrendezésbe vitte a települést, így gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy a magyarországi finanszírozás felelősségvállalása megalapozott legyen, mondta Völner Pál, majd azzal folytatta, hogy ekkor lépett közbe az állam, mely átvette a városi szerepvállalást. Az államtitkár külön megköszönte a város vezetésének, önkormányzatának az ezt követő együttműködést, hiszen a projekt megmentése érdekében minden jogot, engedélyt a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt-nek adtak, ami a projekt sikeressége miatt szükséges volt.  Völner Pál kiemelte: ez a projekt több,  mint egy teherkomp, ugyanis a két gazdasági térség összekötése nagyon problémás jelenleg, erre  megoldást ad a teherkomp, és arra is, hogy a szállítási utak lerövidítésével a környezetet is kíméli, illetve a bevezetett útdíjjal a gazdaság lehetőségeket , a megtakarításokat erősíti . Az államtitkár azt is hozzáfűzte, hogy reméli, hogy a Duna mindkét partján működő gazdasági szereplők jól tudják kamatoztatni a megépülő teherkomp adta lehetőségeket.

Farkas Iván a felvidéki MKP képviselője hozzászólásában a teherkomp jelentőségét többek között abban emelte ki, hogy meglátása szerint az esztergomi és párkányi térség egymást kiegészítő térség.  Az esztergomi oldalon egy erősen iparosított, de közlekedés szempontjából jelenleg hátrányos helyzetű térség található, a Duna másik partján lévő Párkánynál egy iparosítás szempontjából legyengült, viszont a közlekedést tekintve optimálisabb helyzetben lévő régióról beszélhetünk, mondta a képviselő. Farkas Iván rámutatott, hogy a fentiek ismeretében elmondható, hogy adódik lehetőség, hogy gazdasági, közlekedési és mindenféle szempontból együtt fejlessze egymáshoz való kapcsolódását a két régió, a két város, Párkány és Esztergom, hogy egy térségben lehessen esetükben gondolkodni.  Farkas Iván emlékeztetett rá, hogy a 2001-ben átadott Mária Valéria-híd ugyan jelentős hozadékot adott mindkét városnak, de a teherfuvarozásban a 3,5 tonna fölötti súlyú gépjárműveknek számára ez nem volt megoldás. Ezért fontos a teherkomp, mert így megspórolható az a közel 200 kilométeres kerülőút, mely a jelenlegi helyzetben szükséges az említett súlyhatár fölött lévő teherautóval szállítók körében.