2019. május 21., kedd, Konstantin napja van.
Email:  Jelszó: 

Régió

Esztergomból indul az ország legnagyobb jégtörő hajója – Fotók

Hídlap.hu — 2017.01.11. 11:09

A tartós hideg miatt tovább folytatódik a jégvédekezés hazai folyóinkon. Az ország legnagyobb jégtörő hajója kedd este indult el Győrből, éjszaka Esztergomban állomásozott. Ezekben a percekben pedig elindul városunkból Budapestre.

 

Kisebb folyóinkat és a Tiszát gyakorlatilag összefüggő jégtakaró fedi változó vastagsággal.

 

A Dunán zajlik a jég 15-80 %-os borítottsággal, jégtorlaszok nem alakultak ki. Az előrejelzések szerint továbbra is stagnáló, alacsony vízállások várhatóak, így nem kell azzal számolni, hogy az egybefüggő jégtakaró összetörik és zajlani kezd.

 

 

Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság sajtóreferense elmondta: a jégjelenségek kezelésére összesen 20 darab hajó áll országszerte készenlétben, illetve azokon a helyeken, ahol a jégtorlaszok kisebb folyókon szárazföldről is elérhetőek, hosszú gémkinyúlású kotrógépek készenlétbe helyezésével felkészültek azok szükség szerinti megbontására.

 

 

Ahol szükséges, folyamatos a zsilipek mozgatása, illetve fűtése a működőképességük fenntartása érdekében.

 

 

A magyar jégtörők legnagyobb hajója a Széchenyi (Jégtörő XII.) kedden 13 órakor elindult Győrből Budapest irányába. Feladata, hogy a jégtáblák által elsodort úszó hajózási jeleket felmérje, valamint ellenőrizze a hidak környékét a Győr és Budapest közötti mintegy 150 km folyószakaszon. Az ellenőrzést követően visszatér győri állomáshelyére.

 

 

A Hajózási Hatóság a 2017. 01. 10. 16 órától teljes hajózási zárlatot rendelt el a Dunán. A hajózási zárlat lehetővé teszi az átállást a téli kitűzésre, amelyet a jégzajlás már kevésbé befolyásol, de szükséges ahhoz, hogy a korlátozás alól mentesített szervek hajói közlekedni tudjanak (jégtörés, rendőrség, folyam felügyelet, stb.)

 

 

A Széchenyi a 12. dunai jégtörő, a magyar jégtörő flotta legkorszerűbb hajója.

Hasonló teljesítménnyel 1472 kW-al csak a Jégtörő XI. hajó rendelkezik Magyarországon. A Széchenyi a jégtörő hajók közül a legnagyobb vízkiszorítással és leghatékonyabb vízkitörési potenciállal rendelkezik. A hajót jégtörésnél minimum 6 fő üzemelteti, rendelkezik döngölővel, ami a hajót billenő-csavaró mozgásba hozza és így nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni.

 

 

Megerősített orrkiképzését 20 mm vastag nagyszilárdságú acéllemez biztosítja, speciális merevítő bordázattal. A kanálalapú orrkiképzés és a különleges farkiképzés előre- és hátramenetben is hatékonyan töri a jeget.

 

30 cm vastag síkjégben 3-4 km/h sebességgel képes haladni és akár napi 30 km-t is tud menni.