2019. augusztus 23., péntek, Bence napja van.
Email:  Jelszó: 

Kultúra

Ahol Zuschlag lenyomja Lear királyt

Mitől a legjobb egy könyvesbolt?

hídlap — 2014.04.28. 09:51

No, mert, hogy az esztergomi Babits Mihály Könyvesbolt első helyezett lett az idei Könyvhéten a vidéki könyvesboltok között. A szakmai elismerés kapcsán a címbéli kérdésre szerettünk volna választ kapni, ezért elzarándokoltunk a helyszínre. A boltban sok mindenre fény derült, így például az újkori olvasói-vásárlói szokásokra, a kínálat-kereslet farkastörvényére vagy arra, hogy miért ér ma többet egy Zuschlag, mint egy Madrapur vagy a Lear király.

Szépen csillog „Az Év Vidéki Könyvesboltja” I. helyezésért járó díjat jelképező aranyszínűre fújt óriáskorong az esztergomi Babits Mihály Könyvesboltban. A díjat egy oklevélben is megfogalmazták, mely most a korábbi, 2012-es II. helyezést váltja fel a keretben. A királyváros könyvesboltja már többször kapott ilyen szakmai elismerést, az I. helyezés kapcsán a bolt egyik dolgozója válaszol a kérdésekre.

A leginkább magától értetődő kérdés, hogy  szerintük miért ők a legjobbak, mire az a válasz, hogy szakmai díjról lévén szó, minden valószínűség szerint az árukészlet sokszínűsége. És valóban, ha a Babits könyvesboltban körbenézünk, „nem nagyon találunk rajta fogást”, minden igényt kielégítő a választék. Ennek oka – mint halljuk a szakembertől – hogy ma már egyértelműen a kereslet szabályozza a könyvpiacot, a könyvesboltok már nem halmoznak fel raktárkészleteket. Még akkor sem, ha az adott író adott könyvét az egekbe magasztalja a média. Míg korábban a legmenőbb szerzőktől is több százat rendelt egy-egy könyvesbolt, addig ma egy, ha irodalmi szempontból nem is méltán, de népszerű Zuschlag-könyvből 27 darab kelt el. Ellentétben például Robert Merle klasszikusából, a Madrapurból, melyből félévente egyet lehet eladni. Tehát ésszerűbb még a legkurrensebb művekből is csak néhány tíz darabot tartani, hiszen ha elfogy, akkor egy nap alatt pótolható a készlet.

Az esztergomi könyvesbolt a naprakészség mellett nagy hangsúlyt fektet a boltba érkező legkülönfélébb vásárlók igényeinek kielégítésére, így többek között megtalálható a különböző polcok között a gyerekeknek szóló mese-, a szépirodalom-, a történelmi-, a könny és komolyzenei-, az idegennyelvű-, a filozófiai-, az ezoterikus-, a gasztronómiai-, az egyházi- és természettudományi szekció. De külön polcon találhatók a versek, a helyi kötődésű szerzők könyvei és a legfrissebb kiadványoknak is.

A képre kattintva megnézheti a legjobb vidéki könyvesboltban készített fotóinkat

A boltban két helyen, a mesekönyvek részlegén és a helyi szerzők műveinél is egy-egy pihenősarok várja az olvasókat, itt le lehet ülni egy asztalhoz és egy relatíve hosszabb időt is el lehet tölteni az böngészni, átlapozni kívánt kötetekkel. A könyvek mellett zavarba ejtő film (DVD) választék található, de sokféle CD-t is kapni, a könnyű- és a komolyzene ismertebb előadóitól, szerzőitől.

A bolt munkatársával közösen megállapítjuk, hogy a polcok, gondolák rendszere a különböző kicímkézésekkel könnyen áttekinthető. Az elrendezés sem véletlen, a gyerekeknek szóló könyvek például rögtön a bejáratnál vannak, hogy a csemetékkel ne kelljen a szülőknek „mindenen átvergődniük”, illetve a legkeresettebb, mondhatjuk tán így: kommersz, könnyed szórakozást ígérő akció-krimik is a bolt homlokterében vannak. A legháklisabb vásárló pedig, aki aztán végképp nem találja helyben, amit keres, még mindig megrendelhető a bolttól, s pár nap múlva már biztos ott van a kívánt kötet.

Végezetül arra is választ kerestünk, hogy a mondjuk a rendszerváltás óta, vagy az az előtti időszakkal összevetve, mennyiben változtak a könyvvásárlási, olvasási szokások. Egy kisebb elemző beszélgetés a szakemberrel és kiderül, hogy a korábbi, inkább a klasszikus írók műveit kereső és vásárló korszak után a média illetve később az internet által felkapott témák, hírek, közismert személyek újabb és újabb vásárlói kedvet generálnak.  De minden korosztálynak megvan a jó oka arra, hogy könyvet vegyen, kezdve a gyerekektől, az iskolásokon át, egészen „régi kedvenc olvasmányt” kereső 30-as, 40-esekig, illetve az idősebb generációig, akiknél még az alapműveltség része, hogy minden hónapban elolvasnak legalább egy-két könyvet.

Úgy tűnik tehát, hogy a Babits Mihály Könyvesbolt megfelelve a korszak kihívásainak, követi a trendeket és a vásárlói elvárásokat – és így ki is mondhatjuk, ami egyben cáfolat is – hiszen igenis sokan olvasnak sokat, az „elszámítógépesedett, elinternetesedett” korszak ellenére a könyv nem ment ki a divatból.